افرادی که به زیبایی ظاهری خود اهمیت می دهند، مراقبت از موها را در روتین آرایشی خود قرار می دهند. موها، یکی از اصلی ترین مواردی هستند که به طور مستقیم بر زیبایی افراد موثرند، عوامل بسیاری هستند که بر زیبایی و سلامتی موها موثرند، از تغذیه گرفته تا شامپو و محصولات بهداشتی که برای موهایتان استفاده می کنید. در این مقاله برای رسیدن به موهایی سالم به بررسی روش های مراقبت از مو در منزل خواهیم پرداخت.

حتی افرادی که موهای پرپشت و سالمی دارند هم نمی‌توانند از تاثیر عوامل خارجی مانند آلودگی هوا، استرس و حتی عوامل درونی مانند کمبود مواد مغذی یا مشکلات هورمونی که باعث ضعیف شدن شدن موها یا حتی ریزش مو می‌شوند، در امان باشند.

علاوه بر این، اگر به رنگ کردن و دکلره کردن موها علاقه دارید، موهای شما مستعد آسیب هستند. اگر به آن توجه نکنید، به احتمال زیاد موهای شما هیچ یک از رنگ‌هایی را که استفاده می‌کنید جذب نمی‌کند، به این معنی که احتمالاً بیهوده پول خود را هدر می‌دهید و به احتمال زیاد بسیار شکننده می شوند.

نوع موی خود را بشناسید

بیش از هر چیز، ابتدا باید جنس موهایتان را بشناسید. جنس های مختلف مو، نحوه مراقبت متفاوتی دارند که در ادامه به توضیح هر یک از این انواع خواهیم پرداخت.

انواع حالت مو

به طور کلی 4 نوع مو وجود دارد: صاف یا لخت، موج دار، فر و کویل. هر چهار نوع مو، مستعد آسیب هستند اما نحوه مراقبت از مو در هر یک از آنها متفاوت است.
موهای صاف: موهای صاف یا لخت، نسب به سایر انواع مو در معرض خطرات کمتری است. معمولا موهای لخت، انعطاف پذیری بیشتری دارند، اما زودتر هم چرب می شوند زیرا چربی پوست سر شما سریعتر به سمت ساقه مو حرکت می کند. اگر موهای شما لخت است، بهتر است روی شامپوهایی تمرکز کنید که برای موهای معمولی ساخته شده اند.

موهای مجعد یا موج دار: این مدل مو، موج هایی شبیه فر باز داشته و تمایل به وز شدن دارند که حالت دادن به آن را سخت می کند.

موهای فر: بسیار مستعد آسیب و موخوره هستند و عموماً حجیم هستند.

موهای فنری: بسیار وز، حجیم و در بین انواع موها بیشترین آسیب را به دنبال دارند.

چیزی که لازم است توجه داشته باشید این است که ضخامت موها نیز در شناخت مو، بسیار حائز اهمیت است. در واقع ده ها زیرمجموعه مختلف از انواع مو وجود دارد که هر کدام توضیحات متفاوتی دارند. شناخت نوع موی شما کلید مراقبت از مو صحیح از آن است. وقتی به انواع مختلف مو فکر می کنید، احتمالاً به عبارات ساده مانند فر یا صاف فکر می کنید اما شناخت مدل موها پیچیده تر از اینهاست.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به هر یک از این انواع مو و زیرگروه های هر کدام بیاندازیم. در اینجا یک مرور کلی از دوازده نوع مختلف مو آورده شده است:

انواع موهای صاف یا لخت

موهای لخت بلند

اگر موهایی از این نوع دارید، صاف هستند و ممکن است تمایل به چرب و براق شدن داشته باشند. موهای صاف سریعتر از موهای مجعد چرب می شوند سه زیر شاخه برای موهای صاف وجود دارد:

لخت نوع 1: بیشتر در زنان آسیایی تبار، موهای نوع لخت نوع 1 بسیار صاف و نازک و ظریف است.

لخت نوع 2: موهای لخت نوع 2 هنوز بسیار صاف هستند و بافت متوسط ​​و حجم بیشتری دارند.

لخت نوع 3: موهای صاف بسیار ضخیم، درشت و براق است.

انواع موهای مجعد یا موج دار

موهای مجعد یا حالت دار

این نوع موها دارای موج طبیعی هستند و معمولاً نسبت به موهای لخت، ضخیم تر هستند. زیرگروه ها بر اساس ضخامت مو و شکل امواج تقسیم می شوند. سه زیر گروه برای موهای موج دار وجود دارد:

مجعد نوع 1: این نوع مو بسیار ظریف و نازک با امواج S شکل است، حالت دادن به آن نیز آسان است.

مجعد نوع 2: این نوع موها موج دار و با ضخامت متوسط و کمی وز تر از نوع اول ​​هستند.

مجعد نوع 3: این نوع مو موج دار و بسیار ضخیم هستند، حالت دادن به آن دشوار است.

انواع موهای فر

انواع موهای فر

این نوع مو، دارای فرهای واضح و فنری هستند و حالت دادن به آنها آسان است. سه زیر شاخه برای موهای فر وجود دارد:

فر نوع 1: این مو دارای فرهای مشخص با بافت ضخیم و درخشندگی زیاد است اما می تواند وز باشد.

فر نوع 2: این نوع موها، فرهای محکم تری دارند و ممکن است ترکیبی از بافت داشته باشند.

فر نوع 3: این نوع مو دارای فر یا پیچ خوردگی بسیار سخت است و به طور کلی حالت دادن به آن آسان است.

انواع موهای فنری

موهای نوع فنری، دارای فرهای بسیار ریز هستند که به نوع سیم تلفنی هم مشهور شده اند. سه زیر شاخه مختلف برای موهای فنری وجود دارد:

فنری نوع 1: این مو از نظر بافت نرم با فر محکم و منظم است.

فنری نوع 2:  موهای این نوع دارای فرهای بسیار ریز هستند، نامنظم، نرم و شکننده هستند.

فنری نوع 3: این نوع موها فرهای چنان ریزی دارند که ممکن است اصلا قابل تشخیص نباشند.

بافت مو

بافت مو

علاوه بر انواع مختلف مو، بافت های متفاوتی نیز وجود دارد که باید به آن توجه کنید. بافت موهای شما معمولاً توصیفی از ضخامت آن است.

موهای ظریف معمولا نازک و شکننده هستند. هر مو دارای سه لایه است، کوتیکول، بیرونی ترین لایه مو و در واقع سطح بیرونی مو، کورتکس لایه میانی مو، مدولا یا مغز مو، درونی ترین لایه مو هستند. موها در بافت های مختلفی از جمله نازک، متوسط و ضخیم وجود دارند. موهای نازک در مقایسه با موهای متوسط و موهای ضخیم، قطر کمتری دارند. هر چه موها، نازک تر باشند، سریع تر چرب می شوند و همچنین شکنندگی بیشتری نیز دارند.

  • قطر موهای نازک کمتر از 60 میکرون
  • قطر موهای متوسط بین 60 تا 80 میکرون
  • قطر موهای ضخیم بیشتر از 80 میکرون

اکنون که درک درستی از انواع مو دارید، وقت آن رسیده تا درباره نحوه نگهداری از موها نیز اطلاعاتی کسب کنید.

مراقبت از مو در یک کلمه ساده خلاصه می شود: آبرسانی. برای اطمینان از مراقبت مناسب از موها، محصولات بهداشتی متناسب با انواع مختلف مو، تولید شده است. اما متأسفانه، بسیاری از محصولاتی که می‌بینید تبلیغ می‌شوند، ممکن است برای شما مناسب نبوده و در نتیجه بیش از آنکه فایده داشته باشند، ضرر داشته باشند.

در زیر به شما می گوییم که در هر کدام به چه مواردی توجه کنید:

انتخاب شامپوی مناسب

یکی از اولین نکات برای داشتن موهایی زیبا و شاداب، انتخاب شامپو مناسب است. اولین کاری که باید انجام دهید، ساده است، توجه داشته باشید که روی بطری شامپو، نوع موهای شما ذکر شده باشد. هر شامپو دارای ترکیبات خاصی است که برای رفع انواع نیازهای مو، ترکیب شده اند. هر چه موهایتان صاف و چرب‌تر باشد، به شامپوهایی که حاوی ترکیبات مرطوب کننده هست نیاز دارید تا آن را زیاد هیدراته کنید شامپویی را که دوست دارید انتخاب کنید و به آن بچسبید!

استفاده از نرم کننده

افرادی که موهای لخت و ظریفی دارند، نیازی به استفاده از نرم کننده ها ندارند. اما به طور کلی نرم کننده، بعد از شامپو زدن برای ایجاد رطوبت اضافی به مو استفاده می شود. هر بار که از شامپو استفاده می کنید، بعد از آبکشی از نرم کننده استفاده کنید و حداقل 2 تا 3 دقیقه بگذارید بماند. سپس آن را به طور کامل بشوئید.

استفاده از ماسک مو و سرم مو

استفاده از ماسک مو و سرم مو

ماسک مو قوی تر از نرم کننده است و علاوه بر نرم کنندگی، خواص دیگری نیز دارد. پس از شامپو، ماسک مو را روی موها بزنید. اگر موهای شما خیلی خشک و آسیب دیده است، بهتر است به جای نرم کننده از ماسک مو استفاده کنید. افرادی که موهای وز، مجعد و گره خورده دارند باید همیشه از ماسک مو استفاده کنند. 

روغن تراپی مو

روغن تراپی مو

روغن ها یک مکمل عالی هستند که می توانید بعد از دوش گرفتن یا حتی قبل از رفتن به رختخواب به برنامه روزانه خود اضافه کنید (موهای شما رایحه  فوق العاده ای می گیرد).  موهای لخت و نازک به دلیل اینکه خیلی سریع چربی را به ساقه مو انتقال می دهند، بهتر است از روغن ها برای تقویت موها استفاده نکنند و یا چند ساعت پیش از رفتن به حمام از آن استفاده کنند. موهای وز و خشک می توانند از آن سود زیادی ببرند. روغن نارگیل، روغن آرگان و حتی روغن کرچک هم برای تقویت ساقه و ریشه مو عالی هستند.

کوتاه کردن نوک موها

بسیاری از خانم‌هایی که موهای بلند و زیبایی دارند، از کوتاه کردن آنها اجتناب می‌کنند، اما لازم است توجه داشته باشید که حتی اگر نمی خواهید قد موهایتان کوتاه شود، باز هم باید موهایتان را به طور منظم کوتاه کنید تا انتهای موها سالم بماند.

شستشوی به اندازه مو

افراد تمایل دارند موهای خود را بیشتر از حد نیاز بشویند. به طور قطع، بدون توجه به نوع مو، هر روز موهای خود را نشویید. موهای شما بین شستشوها به زمان نیاز دارد تا روغن طبیعی خود را تولید کند که شامپو بتواند آن روغن را کاهش می دهد. موهای نازک می توانند یک روز در میان شستشو شوند، در حالی که موهای موج دار، مجعد و فر دار برای چند روز به استراحت نیاز دارند. هر چه موهایتان خشک تر باشد، به روزهای بیشتری نیاز دارید تا چربی طبیعی مو تولید شود و نیاز به شستشو پیدا کند.

شانه زدن اصولی مو

نحوه صحیح شانه زدن مو

مهم است که موهای خود را مرتباً شانه کنید، اما نیازی به افراط در آن نیست. شانه زدن بیش از حد مو می تواند باعث شکستگی آن شود. بهتر است که موها را فقط برای از بین بردن گره ها شانه کنید، نه بیشتر. 

روش صحیح شانه زدن

  • همیشه موهایتان را زمانی که خشک است شانه کنید، نه زمانی که خیس است. به این دلیل است که موهای خیس آسیب پذیرتر و مستعد شکستن هستند.
  • شانه زدن را از پایین شروع کرده و به آرامی به سمت بالا حرکت کنید. به آرامی شروع کنید و روی گره ها تمرکز کنید.
  • در شرایطی که نمی‌توانید همه گره‌ها را از بین ببرید، کمی نرم‌کننده یا اسپری گره باز کن به موها بزنید و با حوصله آن را برس بکشید.

روش صحیح خشک کردن مو

نحوه صحیح خشک کردن مو

بهترین راه برای خشک کردن مو، خشک شدن طبیعی مو در دمای خانه یا خشک کردن با حوله است. اگر عادت به استفاده از سشوار دارید، مطمئن شوید که یک سشوار متناسب با نیاز خود، تهیه می کنید. سالم ترین راه برای خشک کردن موها و آسیب نرساندن به آن ها این است که موهایتان را به یک طرف بچرخانید، به آرامی یک حوله دور آن بپیچید و چند بار فشار دهید. حوله را به هیچ وجه دور مو نپیچید، فقط حوله را به آرامی نوازش کنید و آن را دور موهایتان محکم کنید تا خشک شود.

مراقبت از مو برای چهار نوع مو

موهای لخت

آن را تمیز نگه دارید

موهای لخت خیلی سریع چرب می‌شوند، بنابراین ممکن است لازم باشد آن‌ها را بیشتر بشویید و در روزهای میانی از محصولاتی مانند شامپوی خشک استفاده کنید. بهتر است به دنبال شامپوها و نرم کننده های حجم دهنده باشید تا به موهای لخت و ظریف شما زیبایی بیشتری ببخشد. از محصولاتی که بیش از حد سنگین هستند یا چسبندگی زیادی دارند خودداری کنید. وقتی موهایتان را سشوار می کشید، از یک برس گرد استفاده کنید تا حجم بیشتری به آن ها بدهید. کوتاه کردن موها باعث می شود موهای شما کمی قوی تر و ضخیم تر شوند. 

موهای موج دار

 آن را سبک و راحت نگه دارید

مشکل اصلی موهای موج دار این است که تمایل به وز شدن و گره خوردگی دارند. کلید مراقبت از موهای موج دار این است که موخوره را کنترل کنید. نگرانی اصلی شما افزایش رطوبت و حجم مو، بدون صاف شدن آن امواج است. به دنبال شامپوها و نرم کننده هایی باشید که برای آبرسانی و مرطوب کردن موهای شما طراحی شده اند. برای کمک به هیدراتاسیون و کاهش موخوره، هفته ای یکبار از ماسک موی مرطوب کننده استفاده کنید. برای اینکه موج های طبیعی موهای شما وز نشوند، در حالی که موهایتان هنوز مرطوب است، کمی موس حالت دهنده را از ریشه تا نوک مو بزنید. برای حفظ رطوبت و کنترل موخوره، کمی روغن مو را از وسط ساقه شروع کرده و تا انتها بمالید (از پوست سر خودداری کنید زیرا ممکن است موهایتان چرب به نظر برسد).

اگر موهای موج دار دارید، یک مدل موی لایه ای می تواند حجم موهای شما را نرمال نشان دهد. اگر تارهای موی شما ضخیم است، بلند کردن موهایتان باعث زیبایی بیشتر موهای شما می شود. هر چه موهایتان کوتاه‌تر شود، فرفری‌تر به نظر می‌رسند.

موهای فر

 روی رطوبت تمرکز کنید

مراقبت از مو

هیچ کس وز شدن مو را دوست ندارد، اما، متأسفانه، این یک نبرد دائمی است که اگر موهای مجعد دارید، باید با آن مبارزه کنید. کلید کنترل موخوره، مرطوب نگه داشتن موهایتان است. شامپو و نرم کننده مناسب می تواند گره های شما را هیدراته کند، اما استفاده از ماسک مو ها، سرم مو ها و … نیز در نرم و مرطوب نگاه داشتن موها، بسیار موثر هستند.

اگر می خواهید فرهای خود را در آغوش بگیرید، مقداری موس سبک یا روغن مو را از ریشه تا نوک مو بمالید. فقط مطمئن شوید که روغنی که انتخاب می کنید، سنگین نباشد. به محض بیرون آمدن از حمام، از یک برس مرطوب برای باز کردن فرهای خود استفاده کنید و سپس با استفاده از دیفیوزر خشک کنید.

 مدل موهایی که انتخاب می کنید تعیین می کند که موهای شما چقدر مجعد به نظر برسد. مانند موهای موج دار، موهای شما هر چه کوتاه تر شوند، فرفری تر به نظر می رسند.

موهای بسیار مجعد یا فنری

اگر موهای شما خیلی فر و یا فنری است، کلید مراقبت از آن رطوبت است. با شامپویی برای موهای فر و یک نرم کننده و مرطوب کننده قوی شروع کنید. شما همچنین باید پس از هر بار شستشوی موهای خود، از ماسک های مرطوب کننده، استفاده کنید. سایر محصولات مانند روغن‌ها و کرم‌های تکمیل کننده نیز می‌توانند رطوبت را حفظ کنند و به فرهای شما شفافیت و زیبایی بخشند.

 بلافاصله بعد از حمام، باید موهای خود را با حوله خشک کنید تا رطوبت اضافی از بین برود. موهای فنری؛ بهتر است به طور طبیعی خشک شوند، زیرا استفاده از سشوار ممکن است باعث خشکی بیش از حد شود و خطر شکستگی را افزایش دهد. پس از خشک شدن با حوله، از روغن مو یا نرم کننده مو استفاده کنید تا موها رطوبت بیشتری داشته و فرهای زیباتری داشته باشید.

رعایت این نکات آرایشی و مراقبت از مو ساده است و به حفظ سلامت و زیبایی موهای شما کمک می کند. 

اگر متوجه شدید که با موهای بیش از حد خشک یا آسیب ناشی از گرما مواجه هستید، ممکن است لازم باشد محصولات مراقبت از مو بیشتری را به مجموعه خود اضافه کنید. موهای شما به همان اندازه که هستید منحصر به فرد است، بنابراین باید مدتی را صرف شناخت موهای خود کنید تا نحوه مراقبت از آنها را بیاموزید.